MPK Łódź poszukiwało 36 autobusów krótkich oraz 28 przegubowych. Właśnie otwarto oferty złożone przez potencjalnych dostawców, a raczej dostawcę, bo już wiemy, że wpłynęła tylko jedna. Co więcej mieści się w budżecie, co zwiastuje szybkie podpisanie umowy.
W połowie marca tego roku MPK Łódź ogłosiło już kolejny przetarg na dostawę nowego taboru: w sumie
64 nowych autobusów w formie wynajmu długoterminowego. Przewoźnik ponownie zdecydował się na opcję 10-letnią, a to oznacza, że zdecydowana większość autobusów została pozyskana w taki sposób. Ponownie jeden z tych pojazdów posłuży szkoleniu przyszłych nowych kierowców.
Autobusy w Łodzi. Jedyna oferta wpłynęła od Solarisa Oferty potencjalnych wykonawców zostały otwarte w czwartek, 15 maja. I tutaj mieliśmy zaskoczenie, bo z przetargu nie tylko zrezygnował Mercedes, który do tej pory konkurował z firmą spod znaku jamnika. O łódzkie zamówienie nie starał się także żaden inny producent autobusów.
- Konsorcjum Solaris Bus & Coach Sp. z o.o. z Bolechowa (lider) oraz PEKAO Leasing Sp. z o.o. z Warszawy: 261 mln zł.
MPK Łódź przeznaczyło na sfinansowanie zamówienia 269,4 mln zł, co daje ponad 8 mln oszczędności. Jeżeli oferta będzie zgodna ze specyfikacją, to za kilka tygodni będzie można spodziewać się podpisania. Chyba, że
dojdzie do niecodziennej sytuacji jak we Wrocławiu. Tam trzeba było unieważnić przetarg, bo autobusy nie było zgodne z wytycznymi tamtejszego przewoźnika.
Warto też wspomnieć, że zaproponowana kwota oznacza to, że średnia jednostkowa cena za autobus wraz z usługą serwisowania wyniosła ok. 4 mln zł. Przy czym trzeba pamiętać, że pojazd 12-metrowy jest z reguły tańszy, a 18-metrowy zdecydowanie droższy.
Autobusowe zakupy MPK Łódź. Ostatnio elektryki, wcześniej "miękkie" hybrydy Łódzki przewoźnik miejski w ostatnim czasie bardzo często dokonuje zakupów autobusowych. Na przełomie 2024 i 2025 roku wprowadził do ruchu na początku
63 autobusy Solaris Urbino 12 i 18 mild hybrid – z czego jeden krótki pojazd trafił do Ośrodka Szkolenia Kierowców MPK Łódź.
Z kolei na początku kwietnia tego roku podpisano z firmą Solaris Bus & Coach
umowę wartą 116 ml zł na dostawę 36 autobusów elektrycznych w wersji 12 i 18-metrowej wraz z infrastrukturą do ładowania. Umowa obejmuje m.in. dostawę 14 pojazdów krótkich oraz 22 przegubowych. Wszystkie elektryki trafią do zajezdni Limanowskiego (Zakład Eksploatacji Autobusów nr 2), gdzie przewoźnik serwisuje tego typu pojazdy.
Jeżeli chodzi o tabor tramwajowy, to prócz zakupu wagonów używanych, pozyskanie nowego taboru utknęło w miejscu. Dotyczy to przetargu na 30 nowych tramwajów (15 w zamówieniu podstawowym i 15 w ramach prawa opcji), gdzie po fiasku odwołania do Centrum Unijnych Projektów Transportowych,
MPK Łódź szuka źródła finansowania. Potrzebnych jest 452 mln zł, żeby poznański Modertrans mógł rozpocząć produkcję.